Dílo
Výstava: In-Memory-I-am

Adéla Babanová

Už šedesát let je mi třicet

1. část: Dům Evy Weber:
2010, černobílé video
2. část: Eva Weber:
1912 - ?, černobílé fotografie, animace, 6:21 min
3. část: Dům Evy Weber:
1930 - 2140, 3D animace, 3:32 min

1. část: Dům Evy Weber
2. část: Eva Weber
3. část: Dům Evy Weber

Autorka se dokumentární výpovědí o nestárnoucí herečce Evě Weber dotýká problematiky času a jeho popření. Úsměvným způsobem poukazuje na odvěkou lidskou touhu po nesmrtelnosti, věčné kráse a mládí.

Babanová natočila inscenovanou reportáž, kterou nás provází věkově značně disproporční manželský pár. Spolu s ruční kamerou se proplétáme okolím chátrající funkcionalistické vily, kde žije Eva Weber se svým sto desetiletým chotěm. Záběry popisující reálný stav věcí jsou kombinovány se zpomalenými prostřihy na hlavní postavu příběhu. Ty napovídají, že něco není v pořádku. Vše kolem herečky podléhá proměně, jen jí samotné je stále třicet let. Manžel stárne a jejich dům z konce dvacátých let se postupně propadá do země.

Realita kontrastuje s fiktivním příběhem. Umělkyně si napomáhá manipulovanými černobílými fotografiemi a kostýmy. Vytváří tak ostrý náraz minulosti a současnosti. Video Adély Babanové je nejen ironickou polemikou s lidskou pošetilostí, ale zároveň také kritikou modernismu a narážkou na utopičnost funkcionalistické architektury.

Součástí projektu jsou nasnímané dobové fotografie různým způsobem podtrhující tajemnost hlavní představitelky a třídimenzionální futuristická vizualizace Dům Evy Weber. Zachycuje předpoklad až do 130tého roku herečky, která si odmítá připustit plynoucí čas.

Černobílé video Adély Babanové představuje dokonale propracovanou pohádku pro dospělé se surreálními prvky. Nese v sobě nejen mrazivé poselství, ale i ironický odstup, který zesiluje působivost jejího sdělení.

/sb/